16-06-10

14de Zomerrit D'Ouwe Gloriën

We maken een breuk met het  verleden…

 onze 14de zomerrit wordt opgesplitst!

selsaete

Net zoals de voorgaande jaren, is er terug een picknick rit.
Vergeet dus niet zelf je picknick te voorzien voor ’s middags
Er is ook de mogelijkheid om een snack te eten in de nabije buurt.  

Vertrek en aankomst te Zelzate op de Grote markt.

Om organisatorische redenen dient men op voorhand ingeschreven te zijn, deze inschrijving is enkel  geldig  door middel van storting op nr.  979-1451137-22, vanuit het buitenland:

IBAN BE06979145113722  BIC ARSPBE22 met vermelding van type voertuigen, nummerplaat en dit voor respectievelijk 4 en 11 augustus 2010.  

Aanmelden vanaf 9.00 uur tot 10.00 uur

vertrek rond 10.30 uur voor een individuele rit van ongeveer 120km. (motoren en brommers zijn begeleid)

Depannagewagen is voorzien.  

Prijs: 5 euro per voertuig ongeacht het aantal inzittenden, hiervoor krijg  je 2 consumptiebonnen, een roadbook en aandenken.  

Voor verdere inlichtingen kunt u terecht op onderstaand telefoonnummer

Andy Zenner:     09 342.70.84 (na 19 00 uur)

Claeys Alain:    09 345.08.86 (na 19 00 uur)

Jean-Paul Broekaert:  0477 21.79.85

U kunt ook inschrijven via e-mail: redactie.ouweglorien@gmail.com

Voor moto’s tot 1970 en bromfietsen tot 1975

op zondag 15 Augustus  2010

 

 

 

20:10 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-06-10

9e Kontichse VANK-rally

vank2000affiche_2010_s

midzomer-zondag 20 juni 2010
Centrum Kontich

Gratis oldtimertreffen voor & door liefhebbers van oude auto's & moto's
- van Abarth tot Zündapp -
voertuigen van alle merken, modellen en jaartallen, classics & specials.

Volgens het beproefde concept:
's Morgens een rit van een 40-tal kilometer met halverwege een bezoek aan een interessante oldtimer-locatie en onderweg de prijsvraag; de VankRally.
Via een bewegwijzerde route langs zo rustig mogelijke banen, willen wij vooral de oudste deelnemers tot rijden aanzetten!
Van daaruit retour naar Kontich voor de Parcours d'Elégance in de namiddag in het centrum.

Vertrek en inschrijving VankRally van 10 tot 11u30 op het Sint Martinusplein te Kontich.

Parcours d'Elégance vanaf 13u30 in het centrum.
De terugkerende wagens worden gepresenteerd in een drive-by.
Straten en pleinen worden gevuld met oldtimers.
Ambiance verzekerd met o.a. de Vintage-markt en de MidZomerZondag-organisatie van de middenstandsvereniging VANK2000

Meer info:
http://www.rekup.net/link/midzomer/new/php/

05:39 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

06-06-10

5de BROMMERRIT DE PAPS

flyer_De PAPS_2010_60%

05:28 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

02-05-10

RARE VOGELS.....

Naar aanleiding van de presentatie van onze nieuwe affiche voor de brommerrit 2010, welke kortelings zal plaats vinden, presenteer ik u graag nog een artikel uit  "De Dorpsvriend" gemeentemagazine van de gemeente Humbeek.

de_paps_2009

11:03 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

29-04-10

FOTO'S KALKEN

Alle foto's op OLDTIMERWEB

737720-60
737726-60
737731-60
2010-04-18 016-60

04:30 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-04-10

Oldtimerbrommerrit kalken 18 april 2010

kalken

07:10 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

04-04-10

VROLIJK PAASFEEST!

vrolijk pasen de paps

09:01 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

31-03-10

Bonneville Salt Flats

Saltph26.jpg

De Bonneville-zoutvlakte is een zoutvlakte met een oppervlakte van 412 km². De zoutvlakte ligt in het noordwesten van Utah, Verenigde Staten. Het zout is op sommige plaatsen 1,8 meter dik. De vlakte is ontstaan doordat het zoute meer Lake Bonneville opdroogde. Het is de grootste zoutvlakte ten westen van het Great Salt Lake.

Bij elke regenbui verdwijnen de bandensporen van auto's uit het zout. Daarom kan men er als het regen moeilijk navigeren. Omdat de zoutvlakte zo vlak is, wordt er een optische illusie gevormd, je kunt de bolling van de aarde zien en je ziet de bergen boven het zout zweven.

Snelheidsrecords

De Bonneville-zoutvlakte is vooral bekend om zijn snelheidsrecords. Op de Bonneville Speedway worden snelheden bereikt tot 1000km/u. Ook het Bonneville 400-project werd hier uitgevoerd.

Publiciteit

Er zijn ook verschillende films hier gemaakt: Independence Day, Warlock, SLC Punk, The Brown Bunny, Cremaster 2 en The World's Fastest Indian. Ook zijn er auto's naar de streek genoemd zoals de Pontiac Bonneville en een motor (Triumph Bonneville).

Bonneville

We've seen a few land speed record 50cc bikes here, but this is the first time we've featured a stock 50cc moped that's been run at Bonneville. An author posting under the name "DelSolid" at MopedArmy.com two years ago reported that running under the classification of 50cc, 1955 and older, stock appearing, including pedals, his team set a record under the Vintage Production, Vintage engine category, as follows:

  • Bike 5291B Run #1 36.823 MPH
  • Bike 5291B Run #2 30.144 MPH (problem)
  • Average of both flying miles is 33.483 MPH.

I get dizzy just imaging those speeds- at least, on a 54 year old moped! ;-) The author of the post notes that the fastest 50cc production vintage motorcycle ever to be timed on the salt flats (4,400 ft altitude) is a 1955 Express Radexi moped, which clocked in at 41MPH.

The bike was also run in various modified categories. By removing the seat and padding the step-through are for a lower driver position and less drag, the team was able to squeeze out a few more MPH.

Bonneville2

21:17 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

21-03-10

6de AMIGOTROTTER 2010!

Beste AMIGO liefhebbers,
 
 
Het is weer zover, en beter laat dan nooit volgt hier de uitnodiging voor de 6de AMIGOTROTTER 2010!
 
De gebruikelijke uitleg sla ik over op 2 punten na en kom daarna meteen terzake!
 

1, De uitlaat van je amigo moet origineel zijn (of replica), en niet afgezaagdKlik hier met de rechtermuisknop om afbeeldingen te downloaden. Om uw privacy te beschermen, is het automatisch downloaden van deze afbeelding van internet verhinderd.  ... of even weinig decibels maken als een originele uitlaat!

2, Je amigo/novio moet zich in een degelijke technische staat bevinden, rijklaar zijn en verzekerd!
 
 
 
Datum                : Zondag 18 APRIL 2010      
Place to be          : COCKERILLKAAI 50 ( aan de parkings aan de Schelde, en preciezer aan het voormalige ANTWERPS MINIATUUR STAD, zoals vroeger!)
Start                  : 10 uur
Annvang rondrit    : 11 uur
Duur rondrit         : 6 uur, incl een eet stop en 1 a 2 drank stops
Afstand               : +- 70 KM
Toegestaan         : HONDA: amigo's, novio's, PS50's, PC50's, P50's, amigo-mono-tandem's, novigo-2motorige-tandem's, bi-amigo's...
 
 
Heb je nog vragen: E-mail naar siegfriedamigotrotter@hotmail.com
Of: bel naar 0486/ 52 64 41

2010 poster goed klein 400

 

20:24 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

21-02-10

Oldtimerbrommerrit kalken 18 april 2010

kalken 2010

20:09 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-02-10

Guazzoni

Officine Meccaniche Guazzoni, Milano (jaren dertig en 1949-1977).
Aldo Guazzoni bouwde al in de jaren dertig motorfietsen met Britse Calthorpe-viertaktmotoren van 250-, 350- en 500 cc waarop hij zelf een versnellingsbak met voetschakeling monteerde.
Guazzoni werd al snel een bekend merk, maar in 1939 was men vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gedwongen de poorten te sluiten. Na de oorlog werd Aldo Guazzoni vertegenwoordiger voor Moto Morini. Pas in 1949 opende hij samen met zijn broer Piero een nieuwe fabriek. Ze bouwden al snel een lichte motorfiets met duidelijke Morini-trekjes. In 1950 kwam er al een nieuw 250 cc tweetaktmodel. Er volgden nog vele lichte tweetaktmodellen, waarmee ook veel sportieve successen geboekt werden. Met name de zeer lichte modellen van 50- en 75 cc waren zeer strak gelijnde en snelle motortjes. In 1956 werd een 175 cc viertaktmotor gepresenteerd. Met name de sportuitvoering hiervan was bijzonder snel. Eind jaren vijftig schakelde het merk langzaam over naar uitsluitend bromfietsproductie, motoren voor o.a karts en buitenboordmotoren.
In 1964 werd de Guazzoni Matta (="dwaas") 50 cc gepresenteerd. Dit was een bijzonder mooie en snelle "bromfiets", die in de meeste landen tot 40 km/uur geknepen moest worden, maar hier en daar toch behoorlijke resultaten in 50 cc wegraces scoorde. Er volgde in de jaren zeventig ook nog een enduromotor.
In 1977 trok Aldo zich terug en werd de productie van bromfietsen beëindigd. Men produceerde hierna nog wel karts.
Guazzoni produceerde enige tijd bromfietsen onder de naam Idroflex.

matta-50-2166711

matta-50-2166712

matta-50-2166713

09:14 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-01-10

HAPPY 2010

de paps 2010

00:31 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

26-12-09

Vrolijk Kerstfeest!

DE Paps Xmas

08:04 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-10-09

MEER MOET DAT NIET ZIJN...

kickstart_cranking_zuendapp_moped_003

21:50 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

03-10-09

22ste OLDTIMERBEURS WACHTEBEKE

4oktober Wachtebeke

07:01 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

21-09-09

BROMMERRIT DE PAP'S 2009

De Pap's bedanken alle deelnemers van de brommerrit en nodigen jullie alvast uit om deel te nemen aan de editie "2010".

Meer foto's kan u vinden door te klikken op de afbeelding onder "FOTO'S BROMMERRIT 2009"

mvg
De Pap's

DSCN0437S
DSCN0438S
DSCN0441S
DSCN0442S
DSCN0434S
DSCN0444S
DSCN0446S
DSCN0447S
DSCN0448S
DSCN0449S
DSCN0450S
DSCN0452S
DSCN0454S

20:00 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

13-09-09

DE PAP'S BROMMERRIT 2009

de%20paps%202009_A4

11:38 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-09-09

2E OLDTIMER BROMMERTREFFEN GEZÔARDE

Voor de 2de maal werd er, ter gelegenheid van de Gezôarde Feesten, een oldtimer brommerrit en treffen georganiseerd.
Zowel de opkomst als het weer waren uitstekend!
Alle deelnemers waren enthusiast over het parcours, en de Pap's waren natuurlijk ook van de partij.

Alle foto's op deze link.

1118_dsc-2085-smalljpg

1118_pict0710-smalljpg

1118_pict0826-smalljpg

1118_pict0776-smalljpg

1118_dsc-2117-smalljpg




 

 

19:30 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-08-09

22ste INTERNATIONAAL BROMFIETSTREFFEN

6 september 2009
Grote onderdelen beurs van bromfietsen en motoren pré 1980 + rondrit te wellen.

Solex - Flandria - Kreidler - Zundapp - Royal Nord - Superia - Puch - Honda - Sparta - Suzuki - Demm - Itom - Dax - FN - Sarolea - Peugeot - Mobylette - Gillet - BWM - DKW - Yamaha - Vespa - Lambretta - Batavus - Ducati - Benelli - Garelli - Sachs - Van veen - Maserati...

wellen

06:23 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

23-08-09

Gezôarse Feesten 2009

30aug

20:37 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

05-08-09

Motobécane

MBK

Motobécane is een historisch Frans merk van fietsen, motorfietsen en bromfietsen, waaronder de bekende "Mobylette".

Usines Motoconfort, later Usines Motobécane en Motobécane S.A., Pantin, Seine (1922-1982). Frans merk dat werd opgericht door Abel Bardin en Charles Benoît. Na enkele jaren lichte tweetakten te hebben gemaakt bouwde men zwaardere machines die “Confort” en even later “Motoconfort” werden genoemd. Motobécane maakte vanaf 1922 98- tot 344 cc tweetakten en 346- en 498 cc viertaktmodellen. Deze laatste hadden Blackburne-motoren, in andere modellen werden Zürcher-blokken gebruikt.

Begin jaren dertig kwamen er zwaardere modellen van 498- en 746 cc met viercilinder viertaktmotoren. Na 1945 concentreerde Motobécane zich op lichte tweetakten, o.a. de Mobylette bromfiets, die in 1949 werd gepresenteerd.
kaptein-mobylette_1955

In 1974 kwam er samenwerking met de De
Tomaso
groep (Moto Guzzi-Benelli). In 1977 werd er een 350 cc-model onder de merknaam Motoconfort gebouwd. In 1981 ging het bedrijf failliet, werd overgenomen door de Yamaha-groep, die de naam in 1984 veranderde in MBK, een fonetische weergave van de merknaam. Het merk Motoconfort heeft lang als zusterbedrijf van Motobécane bestaan. De modellen waren gelijk, maar in de typenummers zat vaak een letter verschil. Verder bestaat er ook een Motobecane USA, een fietsmerk dat behalve de merknaam geen verband heeft met het oorspronkelijk bedrijf.

motobecane01d

 

19:27 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-07-09

BLAUBERG - HERSELT 2009

26juli

11:37 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-06-09

DE PAP'S BROMMERRIT 2009

de paps 2009_blog

12:45 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

31-05-09

POUR LES AMIS

la50cc

06:23 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-09

LAMBRETTA

mini-1967-lambretta-jean-shrimpton
Lambretta (Milaan

Innocenti S.p.a, Milano (1946-1973)

Lambretta is het merk dat Innocenti, opgericht door Luigi Innocenti, voerde voor de voertuigdivisie van het bedrijf. Voor de tweede wereldoorlog was Innocenti (eerst nog met Dalmine) een fabrikant van steigerpijpen en getrokken buis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de productie voornamelijk voor oorlogsdoeleinden ingezet, zoals alle fabieken die werden genationaliseerd.

Al tijdens de laatste jaren van de oorlog zag Innocenti al mogelijkheden voor een nieuwe markt: motorscooters. Goedkoop en betrouwbaar vervoer, zonder de nadelen die motoren toen hadden. Mobiliteit moest bereikbaar worden voor de grote massa. Deze mobiliteit werd in de vorm van een "scooter" gegoten, samen met de Vespa leidde dit tot de ongekende populariteit van de scooter in de 50'er jaren. De naam Lambretta komt van de rivier de Lambro die langs de Innocenti-fabriek stroomde.

De greep naar kleine goedkope vervoermiddelen bleek een gouden greep. De producten van Innocenti bleken uitermate betrouwbaar en daarnaast erg concurrerend geprijsd. De prijsstelling was op een niveau dat het voertuig voor iedereen bereikbaar was. De successen bleven daarom niet uit. Er zijn door de jaren heen verschillende modelseries op de markt verschenen, de wellicht meest bekende modelseries zijn: D en LD serie, met motoren van 125 en 150 cc. Herkenbaar aan het "knikje" in het achterscherm. De koplamp draait niet mee met het stuur. LI 1e serie, Herkenbaar aan een niet meedraaiend voorspatscherm en niet meedraaiende koplamp op het beenscherm, motoren van 125, 150 cc (model TV 175 cc). Li 2e serie, Herkenbaar aan een meedraaiende koplamp op het stuur, motoren van 125 en 150 cc (model TV 175 cc). Li 3e serie, Herkenbaar aan een "strakkere" lijn met rechtere vormen (motoren gelijk aan 2e serie).

Naast deze series zijn er nog "special" modellen verschenen, allen gebaseerd op de 3e serie maar met kleinere modificaties voor wat betreft motor, kleurstelling, uitrusting, etc. Essentieel echter weinig verschillen, de motoren zijn grotendeels onderling uitwisselbaar.

Innocenti heeft met haar producten altijd voorop willen lopen in de technologie. De lambretta TV was de snelste scooter van zijn tijd, sneller dan de 150 GS Vespa. Maar ook de veiligheid werd daarbij in het oog gehouden. de Lambretta TV175 was de eerste serie gebouwde motorfiets met een schijfrem in het voorwiel. De prestatieconcurrentie met Vespa leidde ook tot een 200cc versie. Vespa heeft pas na het faillissement van Innocenti de titels overgenomen. De wereldsnelheids records staan echter nog steeds op naam van Lambretta.

Er werden scooters en later ook bromfietsen gebouwd. Daarnaast werd er ge-experimenteerd met een 123 cc motorfiets en zelfs een 248 cc motor met een tweecilinder V-motor. (later bekend geworden door Moto Guzzi). Er zijn zelfs een 10tal tweecilinder tweetakt 200cc motorscooters gebouwd. Deze prototypes zijn echter nooit in productie genomen.

Innocenti bouwde 1.975.000 Lambretta scooters, 260.000 Lambro-motorcarriers en 235.000 bromfietsen (de Lambrettino's). Met de komst van de kleine auto's ( zoals de Fiat 500 ) daalde de verkoop van scooters enorm. In 1971 stopte Innocenti met de productie van scooters en ging onder andere Mini's Austin in licentie bouwen. Toen het bedrijf in 1973 in financiële problemen kwam en British Leyland het overnam stote Innocenti de voertuigdivisie af.

In licentie gebouwde Lambretta's O.a in:

lambretta

 Serveta (Eibar, Spanje)

Serveta Industrial SA, Eibar.
Spaans bedrijf dat in licentie Lambretta-scooters maakte en verder ging met het bouwen van motorscooters nadat Innocenti in 1971 met de productie gestopt was. Onder de naam Serveta produceerde men ook bromfietsen.

Lambretta (Lucknow, India)

Scooters India Ltd., Lucknow, India.
Een van de 3 bedrijven die in de jaren zeventig de Lambretta-scooters in licentie gingen produceren.

Lambretta (Neckarsulm, Duitsland)

Deze Lambretta-scooters werden van 1947 tot 1959 in licentie geproduceerd door de Duitse NSU-fabriek. Zij hielden echter de merknaam NSU en werden NSU Lambretta genoemd.

LambrettaMobileRepair

14:00 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-05-09

LANG LEVE MOEDER (op de Berini Jeunesse:-)

De PAP'S wensen alle moeders dan ook een fijne dag toe!

berini-jeunesse-1962_moeder

Berini (Motorenfabriek Pluvier NV, Rotterdam) is een historisch Nederlands bromfietsmerk en ook bekend vanwege de clip-on motortjes. Het bedrijf werd opgericht in 1949.

Omdat de naam Italiaans klonk, wekte het bedrijf in het begin de indruk een Italiaans product te leveren, omdat dat beter zou verkopen. In werkelijkheid kwam de naam van de oprichters BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk.

De eerste Berini had een 25,7 cc clip-on motor die vanwege het eivormige tankje dat er op zat ook wel het Berini-eitje genoemd werd. De motor werd gebouwd op basis van uit Duitsland meegesmokkelde tekeningen waarbij de motor in het achterwiel zat. Dit was niet praktisch en men besloot de motor boven het voorwiel te zetten. Twee aan elkaar gesoldeerde DKW-koplampen vormden de tank die daardoor zijn eivorm kreeg. Toch ging de “achterwielmotor” niet verloren. Dit zou later de Cyclemaster worden. Door het succes van deze eerste Berini ging de firma Pluvier ook een 32- en een 48 cc versie maken.

In 1955 verscheen de eerste Berini-bromfiets, waarbij het frame als brandstoftank diende. De bromfiets werd als M 21 (één versnelling) of als M 22 (twee versnellingen) geleverd.

Eind 1958 presenteerde men de "Speedomatic", een systeem dat vanaf 4000 toeren de gasschuif steeds verder sloot zodat de bromfiets de ingestelde snelheid van 38 km/uur niet kon overschrijden.

Later ging Berini ook gewone bromfietsen produceren. In de jaren zeventig waren deze voorzien van Anker- en Suzuki motoren (waarschijnlijk is Anker uit Berini ontstaan). Door onenigheid tussen Hart, Nibbrig en Greeve en Pluvier kwamen de Berini-bromfietsen in 1956 ook onder de naam Pluvier op de markt.

07:34 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

23-04-09

PROFICIAT!


Aan de organisatie van de 3de brommerrit te Kalken.
En tot volgend jaar!
Meer foto's op:
http://www.oldtimerweb.be/fotos-oldtimer-evenement/oldtimerrit-sint-pieterke-kalken-@-jie-pie_1005.aspx?ppage

Foto-Q6ZKWROW

Foto-OUCVPXAO

Foto-LB6KA7WR

Foto-QTLWTSCR


Foto-HHBBYYGU

Foto-Q6TKEFLE

Foto-6RZQNEO3

 

 

21:56 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

28-03-09

"OLDTIMERBROMMERRIT KALKEN"

Te Kalken (Laarne)

"ZONDAG 19 APRIL 2009"

2007>70 bromfietsen  2008>130 bromfietsen  2009>+130? ...
kalken

02:20 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-03-09

ROYAL NORD SUCCES VERZEKERD!

 royalNord1966

Royal Nord is een historisch merk van motorfietsen en bromfietsen.

Ets. Nord, Hufkens Bros, Hasselt (1932-1980).

Belgisch merk dat werd opgericht door de broers Jean en Achille Hufkens, die in de jaren twintig wegraces reden voor Gillet Herstal en Saroléa. De merknaam werd waarschijnlijk ontleend aan een Brussels hotel.

Eerst werden er rijwielen met een 100 cc hulpmotor en 125 cc motorfietsen gemaakt, maar al in 1933 kwam er een model van 175 cc. Na de Tweede Wereldoorlog ging de productie door en in 1951 presenteerde Royal Nord gemotoriseerde tandems en bromfietsen. In 1952 waren er modellen met 125- en 150 cc blokken van Gillet, Maico en ILO.

Daarna ging men aan badge-engineering doen: de Maico Taifun en een 250 cc Maico kregen een merkplaatje van Royal Nord. Eind jaren vijftig ging Royal Nord zich voornamelijk richten op de productie van bromfietsen, vrijwel zonder uitzondering zeer mooie sportmodellen. Ze verkochten zo goed dat er opnieuw aan badge-engineering werd gedaan, maar nu werden Royal Nord-bromfietsen verkocht als FN, Gillet of Saroléa.

Intussen werden er zoveel bromfietsen verkocht in Belgisch Congo dat er in Leopoldstad en Elisabethstad ook Royal Nord-fabrieken werden gebouwd. De Kongolese onafhankelijkheid in 1960 was dan ook een grote klap voor het Belgische merk. Men probeerde met de productie van grasmaaiers het hoofd boven water te houden. De komst van Honda op de Belgische bromfietsmarkt was een tweede klap.

Toch verkocht Royal Nord meer bromfietsen dan men kon produceren. En dat ondanks een relatief hoge prijs. In 1980 sloot de fabriek, maar de Royal Nord rijwielhandel in Hasselt bestaat nog steeds. De winkel wordt uitgebaat door de gebroeders Freddy en Marc Hufkens. Men kan er nog steeds fietsen en bromfietsen kopen, echter niet meer van het merk Royal Nord.

 

19:39 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-02-09

ZZR

ZZR of Komar is een historisch merk van motorfietsen.

ZZR: Tovarna Motocyklowa Zejednoczone Zaklady Rowerowe-Bydgoszcz.

Pools merk dat vanaf 1957 lichte motorfietsjes en bromfietsen. met 49 cc tweetaktmotoren bouwde. Ze werden voornamelijk onder de naam Komar op de markt gebracht. De productie eindigde rond 1970

klik op de foto en volg de link!

ZZR Komar

22:03 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |