31-05-09

POUR LES AMIS

la50cc

06:23 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

17-05-09

LAMBRETTA

mini-1967-lambretta-jean-shrimpton
Lambretta (Milaan

Innocenti S.p.a, Milano (1946-1973)

Lambretta is het merk dat Innocenti, opgericht door Luigi Innocenti, voerde voor de voertuigdivisie van het bedrijf. Voor de tweede wereldoorlog was Innocenti (eerst nog met Dalmine) een fabrikant van steigerpijpen en getrokken buis. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de productie voornamelijk voor oorlogsdoeleinden ingezet, zoals alle fabieken die werden genationaliseerd.

Al tijdens de laatste jaren van de oorlog zag Innocenti al mogelijkheden voor een nieuwe markt: motorscooters. Goedkoop en betrouwbaar vervoer, zonder de nadelen die motoren toen hadden. Mobiliteit moest bereikbaar worden voor de grote massa. Deze mobiliteit werd in de vorm van een "scooter" gegoten, samen met de Vespa leidde dit tot de ongekende populariteit van de scooter in de 50'er jaren. De naam Lambretta komt van de rivier de Lambro die langs de Innocenti-fabriek stroomde.

De greep naar kleine goedkope vervoermiddelen bleek een gouden greep. De producten van Innocenti bleken uitermate betrouwbaar en daarnaast erg concurrerend geprijsd. De prijsstelling was op een niveau dat het voertuig voor iedereen bereikbaar was. De successen bleven daarom niet uit. Er zijn door de jaren heen verschillende modelseries op de markt verschenen, de wellicht meest bekende modelseries zijn: D en LD serie, met motoren van 125 en 150 cc. Herkenbaar aan het "knikje" in het achterscherm. De koplamp draait niet mee met het stuur. LI 1e serie, Herkenbaar aan een niet meedraaiend voorspatscherm en niet meedraaiende koplamp op het beenscherm, motoren van 125, 150 cc (model TV 175 cc). Li 2e serie, Herkenbaar aan een meedraaiende koplamp op het stuur, motoren van 125 en 150 cc (model TV 175 cc). Li 3e serie, Herkenbaar aan een "strakkere" lijn met rechtere vormen (motoren gelijk aan 2e serie).

Naast deze series zijn er nog "special" modellen verschenen, allen gebaseerd op de 3e serie maar met kleinere modificaties voor wat betreft motor, kleurstelling, uitrusting, etc. Essentieel echter weinig verschillen, de motoren zijn grotendeels onderling uitwisselbaar.

Innocenti heeft met haar producten altijd voorop willen lopen in de technologie. De lambretta TV was de snelste scooter van zijn tijd, sneller dan de 150 GS Vespa. Maar ook de veiligheid werd daarbij in het oog gehouden. de Lambretta TV175 was de eerste serie gebouwde motorfiets met een schijfrem in het voorwiel. De prestatieconcurrentie met Vespa leidde ook tot een 200cc versie. Vespa heeft pas na het faillissement van Innocenti de titels overgenomen. De wereldsnelheids records staan echter nog steeds op naam van Lambretta.

Er werden scooters en later ook bromfietsen gebouwd. Daarnaast werd er ge-experimenteerd met een 123 cc motorfiets en zelfs een 248 cc motor met een tweecilinder V-motor. (later bekend geworden door Moto Guzzi). Er zijn zelfs een 10tal tweecilinder tweetakt 200cc motorscooters gebouwd. Deze prototypes zijn echter nooit in productie genomen.

Innocenti bouwde 1.975.000 Lambretta scooters, 260.000 Lambro-motorcarriers en 235.000 bromfietsen (de Lambrettino's). Met de komst van de kleine auto's ( zoals de Fiat 500 ) daalde de verkoop van scooters enorm. In 1971 stopte Innocenti met de productie van scooters en ging onder andere Mini's Austin in licentie bouwen. Toen het bedrijf in 1973 in financiële problemen kwam en British Leyland het overnam stote Innocenti de voertuigdivisie af.

In licentie gebouwde Lambretta's O.a in:

lambretta

 Serveta (Eibar, Spanje)

Serveta Industrial SA, Eibar.
Spaans bedrijf dat in licentie Lambretta-scooters maakte en verder ging met het bouwen van motorscooters nadat Innocenti in 1971 met de productie gestopt was. Onder de naam Serveta produceerde men ook bromfietsen.

Lambretta (Lucknow, India)

Scooters India Ltd., Lucknow, India.
Een van de 3 bedrijven die in de jaren zeventig de Lambretta-scooters in licentie gingen produceren.

Lambretta (Neckarsulm, Duitsland)

Deze Lambretta-scooters werden van 1947 tot 1959 in licentie geproduceerd door de Duitse NSU-fabriek. Zij hielden echter de merknaam NSU en werden NSU Lambretta genoemd.

LambrettaMobileRepair

14:00 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-05-09

LANG LEVE MOEDER (op de Berini Jeunesse:-)

De PAP'S wensen alle moeders dan ook een fijne dag toe!

berini-jeunesse-1962_moeder

Berini (Motorenfabriek Pluvier NV, Rotterdam) is een historisch Nederlands bromfietsmerk en ook bekend vanwege de clip-on motortjes. Het bedrijf werd opgericht in 1949.

Omdat de naam Italiaans klonk, wekte het bedrijf in het begin de indruk een Italiaans product te leveren, omdat dat beter zou verkopen. In werkelijkheid kwam de naam van de oprichters BErnd Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk.

De eerste Berini had een 25,7 cc clip-on motor die vanwege het eivormige tankje dat er op zat ook wel het Berini-eitje genoemd werd. De motor werd gebouwd op basis van uit Duitsland meegesmokkelde tekeningen waarbij de motor in het achterwiel zat. Dit was niet praktisch en men besloot de motor boven het voorwiel te zetten. Twee aan elkaar gesoldeerde DKW-koplampen vormden de tank die daardoor zijn eivorm kreeg. Toch ging de “achterwielmotor” niet verloren. Dit zou later de Cyclemaster worden. Door het succes van deze eerste Berini ging de firma Pluvier ook een 32- en een 48 cc versie maken.

In 1955 verscheen de eerste Berini-bromfiets, waarbij het frame als brandstoftank diende. De bromfiets werd als M 21 (één versnelling) of als M 22 (twee versnellingen) geleverd.

Eind 1958 presenteerde men de "Speedomatic", een systeem dat vanaf 4000 toeren de gasschuif steeds verder sloot zodat de bromfiets de ingestelde snelheid van 38 km/uur niet kon overschrijden.

Later ging Berini ook gewone bromfietsen produceren. In de jaren zeventig waren deze voorzien van Anker- en Suzuki motoren (waarschijnlijk is Anker uit Berini ontstaan). Door onenigheid tussen Hart, Nibbrig en Greeve en Pluvier kwamen de Berini-bromfietsen in 1956 ook onder de naam Pluvier op de markt.

07:34 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |