07-02-10

Guazzoni

Officine Meccaniche Guazzoni, Milano (jaren dertig en 1949-1977).
Aldo Guazzoni bouwde al in de jaren dertig motorfietsen met Britse Calthorpe-viertaktmotoren van 250-, 350- en 500 cc waarop hij zelf een versnellingsbak met voetschakeling monteerde.
Guazzoni werd al snel een bekend merk, maar in 1939 was men vanwege het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog gedwongen de poorten te sluiten. Na de oorlog werd Aldo Guazzoni vertegenwoordiger voor Moto Morini. Pas in 1949 opende hij samen met zijn broer Piero een nieuwe fabriek. Ze bouwden al snel een lichte motorfiets met duidelijke Morini-trekjes. In 1950 kwam er al een nieuw 250 cc tweetaktmodel. Er volgden nog vele lichte tweetaktmodellen, waarmee ook veel sportieve successen geboekt werden. Met name de zeer lichte modellen van 50- en 75 cc waren zeer strak gelijnde en snelle motortjes. In 1956 werd een 175 cc viertaktmotor gepresenteerd. Met name de sportuitvoering hiervan was bijzonder snel. Eind jaren vijftig schakelde het merk langzaam over naar uitsluitend bromfietsproductie, motoren voor o.a karts en buitenboordmotoren.
In 1964 werd de Guazzoni Matta (="dwaas") 50 cc gepresenteerd. Dit was een bijzonder mooie en snelle "bromfiets", die in de meeste landen tot 40 km/uur geknepen moest worden, maar hier en daar toch behoorlijke resultaten in 50 cc wegraces scoorde. Er volgde in de jaren zeventig ook nog een enduromotor.
In 1977 trok Aldo zich terug en werd de productie van bromfietsen beëindigd. Men produceerde hierna nog wel karts.
Guazzoni produceerde enige tijd bromfietsen onder de naam Idroflex.

matta-50-2166711

matta-50-2166712

matta-50-2166713

09:14 Gepost door Fn Rocket 50 in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.